آیا می دانید سونیکی 5 - پاسخ 3

تبلیغات
نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم
تاپيکهاي مهم
قوانین فروم آپلود سنتر طراح قالب انجمن
طراح قالب انجمن طراح قالب انجمن طراح قالب انجمن
طراح قالب انجمن طراح قالب انجمن طراح قالب انجمن
  • نمایش پاسخ ها
  • چت روم فروم
  • صفحه دلخواه

آفلاین



طرفدار سونیکی


ارسال ها : 1
عضويت : 21 /5 /1398

تشکرها : 4


نمايش پروفايل کاربر ارسال پيام خصوصي
پاسخ : 3 RE آیا می دانید سونیکی 5

بازیافت به زبان ساده

در مجموعه ی پندار پلیمر پیشرو سعی ام را براین گذاشتم تا شما دوست عزیز را با کاربازیافت پلاستیک ها و تاثیر آن بر زندگی (اقتصادی و...) آشنا کنم . قبل ازاینکه بخواهم در مورد بازیافت صحبت کنم لازم است یادآوری کنم کسی نمی تواند منکر جایگاه پلاستیک ها درزندگی روزمره ما شود. کافیست نگاهی به اطرافتان بیاندازید تا با بنده هم نظرشوید از لوازم منزل و صنعتی و ساختمانی و هر جا را که نگاه می کنیم مملو از پلاستیک است.

شیرینگپلاستیک ها این مصنوعات دوست داشتنی به علت قیمت ارزان ،شکل پذیری فوق العاده و خواص منحصر به فرد هر روز بیشتر و بیشتر جای خودشون را در زندگی ما باز می کنند. نمی دانم یادتان هست یا نه ولی همین بیست ،سی سال قبل اکثر لوازم اتاق خودروی شما از لوازم فلزی بود ولی در حال حاضر تا حد ممکن پلاستیک جایگزین شده است (این شامل دیگر صنایع هم می شود .) مزیت های فراوان پلاستیک ( که همگی کم و بیش می دانیم) باعث شد انفجاری در تولید و مصرف این کالا به وجود بیاید که زندگی را برای ما راحت تر کند . ولی همین پلاستیک دوست داشتنی کم کم باعث دردسرشد . الان برایتان توضیح می دهم : بنابراظهارات مدیرکنترل تولید شرکت های صنایع و پتروشیمی تولید محصولات پتروشیمی در سال 95 چیزی حدود 55 میلیون تن بوده است . و تقریبا هرساله 10 درصد به این تولید اضافه می شود . از این میزان نزدیک به 200 تن سهم پلاستیک هاست ( به نقل از روزنامه همشهری) حال تصور فرمایید این مقدارپلاستیک درسال وارد بازارکشورمی شود تبدیل به محصول می شود در خانه و زندگی من و شما استفاده می شود . مقداری ازآنها که قابلیت استفاده بیشتر ازیک باررا دارند نگه داشته می شوند و الباقی دور ریخته می شود ! (البته همین هایی هم که نگه داشته ایم کمی دیرتر به سرنوشت دیگر پلاستیک ها دچار می شوند.) بگذریم ازاینکه دیگر محصولات پتروشیمی هم آلاینده گی بیشتری نسبت به پلاستیک ها نداشته باشند کمتر مضر نیستند در جای دیگر راجع به این موضوع توضیح خواهم داد. حال سرنوشت این پلاستیک دور ریخته شده چه می شود ؟ جالب است بدانید تنها 9% این پلاستیک ها شانس بازیافت و برگشت به صنعت را دارند الباقی با سوء مدیریت ( هم ازطرف خودما هم از طرف مسئولین ) یا در طبیعت رها شده یا در بهترین حالت سوزانده می شود که مضرات سوزاندن را شما بهتر ازمن میدانید. حتما درتابلوهای تبلیغاتی خیابانها دیده و یا شنیده اید چقدر زمان برای از بین رفتن یک پلاستیک لازم است .

بازیافت پلاستیکتحقیق د راین مورد را به عهده ی خودتان می گذارم.! از اینکه این پلاستیک که برای رفاه و راحتی من و شما درست شده چه بلایی بر سرخاک می آورد و چه سرعتی به روند فرسایش خاک می دهد و فرسایش خاک چه آسیب هایی که به زندگی ما نمیزند بحث دیگریست . من نمیدانم چه برسر ما و مسئولین ما آمده است که با دست خودمان این بلاها را سرخودمان می آوریم . فکر می کنم کم و بیش به اهمیت موضوع پی بردیم یا به بیانی دیگر درد را شناختیم . حال چاره چیست ؟ قبل ازاینکه درمورد علاج این دردهمگانی صحبت کنم لازم میدانم به مساله ای اشاره کنم که دغدغه امروزه ایرانیان است. اقتصاد واشتغال : با توضیحاتی که درادامه می دهم می خواهم با یک تیر چند نشان بزنم هم چاره ای برای جنایتی که درحق خودمان و طبیعتمان و زندگیمان میکنیم ارائه دهم و هم جماعتی مشغول به کارشوند وهم ازهدررفتن سرمایه سرشاری که ازوجود آن بی اطلاع هستیم جلوگیری کنم. حتما کلمه ی طلای کثیف به گوشتان خورده و شاید دردایره لغتتان هم باشد و جاهایی ازاین کلمه استفاده کرده اید اما چرا به پسماندها طلای کثیف می گویند؟ برای فهم بهتر مطلب لازم است به صورت خیلی مختصر درمورد پسماند ها توضیح بدهم . پسماند و زباله شامل دو گروه خشک و تر می شود : پسماند تربرای تولید کود کمپست مناسب است و پسماند خشک شامل پلاستیک ها ،فلزات و... می شود. قسمتی از پسماند خشک قابلیت بازیافت دارند و قسمتی باید از بین بروند( زباله سوزی ،تولید برق و...) در مورد تولید کود کمپست توضیحات مفصلی وجود دارد که در آینده به آن خواهم پرداخت فقط به این نکته توجه فرمایید در تولید کود کمپست از چه چیزی به عنوان مواد اولیه استفاده می کنیم و کسب درآمد می کنیم .اما بخش اعظمی از زباله خشک شامل پلاستیک ها می شود.

رول شیرینگمی خواهم کمی شما را با دنیای پلاستیک ها آشنا کنم . سعی می کنم ازبه کاربردن کلمات تخصصی پرهیز کنم ولی در موارد اضطراری چاره ای ندارم پوزش بنده را بپذیرید. پلاستیک ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند: پلاستیک هایی که دراثرحرارت ازبین می روند ( دسته ماهیتابه برای مثال) پلاستیک هایی که با اعمال حرارت تغییر شکل می دهند ولی تغییر ماهیت نمی دهند ( انواع ظروف پلاستیکی مثل 20لیتری و...) دسته دوم قابلیت بازیافت را دارا می باشند . آنچه در مورد بازیافت پلاستیک ها لازم است بدانید این است که لفظ پلاستیک یک لفظ کلی درمورد تعدادی زیادی پلیمراست که هر کدام ماهیت و خواص منحصربه خود را دارد. برای فهم بهتر فلزات مثال خوبی هستند . وقتی ازکلمه فلزاستفاده میکنیم منظور می تواند فولاد ، مس و آلومینیوم باشد . منظور از پلاستیک هم می تواند پلی اتیلن ، پلی پروپلین ، پی وی سی ، ای بی اس و.... باشد . برای باریافت پلاستیک ها ابتدا باید آنها را خردکنیم و شستشو بدهیم . بگذارید بازیافت یک ظرف 20 لیتری را توضیح بدهم : تصور بفرمایید حجمی ازپلاستیک را برای بازیافت دراختیاردارید ابتدا 20لیتری و همجنس هایش را جدا می کنیم سپس آن را خرد کرده و شستشو می دهیم و درنهایت خشک می کنیم . تصور کنید همراه این 20 لیتری مقداری چوب وارد سیستم شستشو ما بشود (می توانید خطاهای انسانی را دلیل این اتفاق در نظر بگیرید.) از آنجا که 20لیتری ما چگالی کمتری نسبت به آب دارد ( روی آب شناور می ماند) و چوب نیزهمین خاصیت را دارد بنابراین با شستشو نمی توانیم چوب را از 20لیتری جدا کنیم . پس راه حل این مشکل چیست ؟ برای برطرف کردن این مشکل از بازیافت حرارتی استفاده می کنیم .

دستگاه تولید لیوان کاغذیبازیافت حرارتی توسط عملیات گرانول کردن انجام می شود . گرانول کردن توسط یک دستگاه اکسترودر ، خنک کننده و خردکننده انجام می شود. هر پلاستیکی در یک بازه دمایی خاص خمیر می شود( دقت کنید که خمیر شدن با ذوب شدن متفاوت است) مثلا 20لیتری داستان ما دردمای حدود 150درجه سانتیگراد خمیر می شود با تنظیم دمای دستگاه روی این عدد 20 لتیری خمیر شده و این خمیر ازلایه های توری مانند مش های ( اندازه سوراخ های توری ) متفاوت عبور داده می شود . با این کا رچه اتفاقی می افتد؟ چوب که خمیر نمی شود پشت توری گیر می کند وهمچنین اگراحیانا پلاستیک از جنس دیگری هم باشد و دمای خمیر شدن متفاوتی هم داشته باشد ( بطری آب معدنی) از 20 لیتری جدا می شود . این خمیر را سرد و دانه بندی میکینیم و درآخر بسته بندی می شود . بازیافت تمام شد. چند نکته که مهم است بدانید و به سرفصل این قسمت مربوط است را برایتان بازگو می کنم : در یک کارخانه شستشو نزدیک به 10 نفر برای جداسازی و اپراتوری دستگاه لازم است .

فویل آلومینیوم روی گازبرای یک کارگاه گرانول 2 نفر کارگر لازم است. این افراد به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند شما مشاغل غیر مستقیم را هم در نظر بگبربد . این توضیحات در مورد یک نمونه پلاستیک 20لیتری بوده. تعداد پلاستیک های موجود را در نظر بگیرید برای هرکدام همین تعداد نیروی انسانی لازم است .( مثلا فیلم پی ای که در اصطلاح روزمره به آن نایلون می گویند شامل قطعات پلاستیکی خودرو و... می باشد .) بگذارید در مورد درآمد کار هم توضیح بدم . از آنجایی که مجال برای توضیح همه پلاستیک ها نیست پس همان قیمت 20لیتری داستان خودمان را برایتان بگویم : این 20لیتری قبل از اینکه شسته شود هرکیلو بین 400 تا 1000 تومان ارزش دارد ، بعد از خرد و شسته شدن ارزشش به 1400 تا 2000 تومان می رسد و بعد ازگرانول کردن به 1800 تا 2700 تومان ( قیمت ها مربوط به امروز 13/6/96 است) هر کارگاه معمولی می تواند ماهانه حداقل 20تن تبدیل انجام دهد . محاسبه درآمد با خودتان . حالا که با اشتغال پذیری بالای این صنعت و درآمد خیلی خوب آن آشنا شدید جای تعجب ندارد که چرا این صنعت آنقدر محجورمانده است ؟! برایتان این سوال پیش نمی آید که چرا این طلای کثیف را به جای بازگرداندن به چرخه صنعت ، ایجاد ثروت بلای جان خودمان ، محیط زیستمان و خاکمان کرده ایم ؟ مشکل ازعدم آگاهی خودمان است . بحث درمورد زباله و پسماند و پلاستیک خیلی خیلی گسترده ترازاین مطالب ارائه شده است . سعی کردم با زبان ساده و خودمانی شما را با این صنعت و رفع مضراتی که می تواند داشته باشد و درآمد زایی و اشتغال زایی که دارد آشنا کنم . امید است واقع شده باشد .

گرانول بازیافتی

حداقل امکانات مورد نیاز جهت راه اندازی

کارگاه گرانول پلاستیک (بازیافت پلاستیک)

دستگاه گرانول ساز با ظرفیت 120 کیلوگرم در ساعت

دستگاه کندور ساز (در صورت بازیافت نایلون و مشماء)

سوله به مساحت حداقل 50 مترمربع (ماشین آلات فضای 10*3 مترمربع اشغال می کنند)

برق 3 فاز بالای 50آمپر

کپسول گاز (ماهانه 2 عدد مصرف می شود)

آب در ماه حدود 100 لیتر

مشخصات دستگاه گرانول ساز دو مرحله ای: مشخصات تیپ A :

قدرت موتور : 60HP

تعویض فیلتر : اتوماتیک

طول سیلندر : 300Cm

خرد کن : پنوماتیک

مجهز به : اینورتور , کاز گیر , تابلو برق کره ای

دو مرحله فیلترسیون

قابلیت گرانول کردن انواع مواد پلاستیکی حتی مواد کثیف

گرانول پلیمری چیست ؟

نایلون شیرینگ

گرانول اسم پلیمر خاصی نیست, به نوعی از شکل پلیمر بدست آمده در پتروشیمی که بصورت دانه بوده و برای مصارف و کاربردها باید ذوب و شکل دهی شود گرانول میگویند.

یا به تعریفی دیگر , گرانولهای پلاستیک گلوله های کوچکی از پلاستیک هستند که داخل دستگاههای مختلف شکل دهی پلاستیک ریخته شده و به انواع مختلف قطعات تبدیل میشوند.

در واقع وقتی پلیمر تولید میشود در دستگاه اکسترودر ذوب شده و در سر اکسترودر یک کاتر یا هر چیزی شبیه آن پلیمر خروجی را مرتباً قطع میکند و گرانول تولید می شود. همه مواد پلیمری بسته به کاربرد و میزان ویسکوزیته و عوامل دیگر مثل نوع پلیمریزاسیون و... میتوانند تبدیل به گرانول شوند. ولی اگر شرایط پلیمریزاسیون و عوامل دیگر پیچیده باشد پلیمر بصورت پودر یا محلول یا ... تولید میشود.

یکی از رو به گسترش ترین و مهمترین بخش های صنعت پلاستیک بخش بازیافت ضایعات پلاستیک به گرانول های قابل استفاده مجدد برای سایر تولید کنندگان می باشد، چرا که مواد اولیه این صنعت ( بازیافت مواد پلیمری ) لاستیک های فرسوده و دپو شده در مناطق کشور بوده که به فراوانی در ایران یافت می شوند و سالیانه چندین هزار تن به حجم آنها اضافه می گردد. همچنین محصول تولید شده این ماشین آلات، ماده اولیه صنایع بسیاری مانند تولید انواع کف پوش ها، انواع تقویت کننده ها و جایگزین در رنگها، آسفالت، بتن، همچنین به عنوان سوخت اصلی کوره، ماده اولیه لاستیک سازی و ... می باشد و کاربرد بسیار در داخل و خارج از کشور دارد.

مواد پلاستیک

تهیه یک گرانول یکدست و با کیفیت که باعث افت کیفیت محصول نگردد ومشکلات فرایندی وکیفی برای مصرف کننده به همراه نداشته باشد همواره از مهمترین نگرانی های فعالان صنعت بازیافت است

نکته : بعضی از پلیمرها پس از چند بار ذوب و شکل دهی باز خواص خود رو حفظ میکنند. ولی بعضی از آنها مثل پلی وینیل کلراید که مصرف زیادی در پروفیل در و پنجره، سفره و انواع ورق ها، کابل ها، لوازم خانگی و... دارند پس از بازیافت خواص خود را از دست میدهند

تولید گرانول :

سیستم ماشینهای شکل دهی به پلاستیک (شامل انواع خطوط اکستروژن و تزریق و ...) بگونه ای ساخته شده اند که بهتر است مواد اولیه ورودی آنها بشکل ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد.

سرمایه لازم برای تولید ظروف یکبار مصرف

مواد پلاستیکی بازیافتی که آسیاب شده اند و دارای شکلهای ورقه ای یا گوشه های تیز هستند نمیتوانند براحتی در قیفهای ورودی این دستگاه ها مورد استفاده قرار بگیرن و البته زمان میکس شدن هم بدلیل عدم یکنواختی اندازه آنها با مواد دیگر همیشه یک ترکیب غیر یکنواخت دارند.

چاپ نایلون

لذا مصرف کنندگان این مواد ترجیح میدهند مواد خریداری شده آنها مثل مواد اولیه نو بصورت گرانول یا همان ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد که این کار بوسیله خطی به اسم خط تولید گرانول انجام میشود.

خط تولید گرانول به دو روش عمل میکنند:

روش اول: خطوط تولید گرانول رشته ای

تولید گرانول رشته ای که ساخت ماشین آلات آن ساده تر بوده و معمولا در ایران مورد استفاده قرار میگیرد روشی است که در آن پلاستیک پس از ذوب شدن در دستگاه اکسترودر و عبور از صافی های فلزی بشکل رشته هایی از پلاستیک مذاب در آمده و پس از عبور از یک استخر آب به داخل یک دستگاه آسیاب کوچک هدایت میشوند و پس از تکه تکه شدن خشک میشوند

چاپ نایلون بسته بندی

این روش ساده بوده اما گرانولهای تولید شده با آن شباهتی به گرانولهای مواد اولیه نو ندارد و دارای گوشه های تیز و خرده های پلاستیک هست.

خود خط نیز ثبات نداشته و رشته ها مدام قطع میشود و نیاز به اپراتور تمام وقت دارد.

روش دوم: خطوط تولید گرانول خشک

در این روش پلاستیکهای خرد شده پس از ذوب شدن در اکسترودر و عبور از صافی از سوراخهای ریزی خارج میشود و به همان شکل مذاب بوسیله ی تیغه ای که با سرعت زیاد برش میخورد. و همزمان بوسیله ی یک مکنده مکیده شده و با عبور از مسیرهای لوله ای سرد و خشک میشود. سپس با ورود به مخزن بزرگتری دچار افت فشارشده و بر اثر این افت فشار گرانولها که سنگین ترند به پایین مخزن سقوط کرده و هوا از بالای آن خارج میشود.

مواد پلاستیک pp

فرایند تولید نایلکس با دستگاه سه لایه چگونه است؟

چند سالی است که کشورهای توسعه یافته دستگاهی ساخته اند که حجم تولید را بالا میبرد و هزینه تولید نایلکس را کاهش میدهد و همواره کیفیت نایلکس را بهبود میبخشد.

فرایند تولید نایلکس با دستگاه سه لایه چگونه است؟

دستگاه های سه لایه ABA در حقیقت 2 سیلندرو ماردون دارند و در قالب به سه لایه تبدیل می شوند، در حقیقت یک سیلندر و ماردون لایه A را تشخیص می دهد و یک سیلندر و ماردون لایه B را. به صورتی که لایه درونی و بیرونی فیلم نایلکس از لایه A هست و لایه وسط فیلم که نه دیده می شود و نه لمس می شود لایه B است. فرایند سه لایه شدن و چسبیدن لایه ها به یکدیگر در قالب رخ می دهد.

چرا نایلکسی که با دستگاه سه لایه تولید می شود نسبت به نایلکس تولیدشده با دستگاه تک لایه مقاوم تر است؟

گرانول

به این دلیل که سه لایه فیلم پلی اتیلن به هم چسبیده و مقاومت عرضی و طولی فیلم نایلکس را این فرایند مقاوم می کند.

بسته بندی

مزایای دستگاه سه لایه به نسبت دستگاه تک لایه:

کیفیت فیلم تولید شده با دستگاه سه لایه به مراتب مقاوم تر از محصول تولیدشده با دستگاه تک لایه است.

حجم تولید دستگاه سه لایه خیلی بیشتر از تک لایه است که این سبب می شود هزینه تولید کاهش یابد.

در لایه وسط که همان لایه B است می توان مواد اولیه ارزانتر استفاده کرد در صورتی که هیچ لطمه ای به محصول وارد نمی شود.

محصولاتی که با دستگاه سه لایه تولید می شوند دوخت پذیری عالی دارند.

گرانول پلی اتیلن

تفاوت دستگاه سه لایه ABC با دستگاه سه لایه ABA چیست؟

دستگاه ABC سه سیلندر و ماردون دارد و قالب هم سه مسیر برای خروج مواد دارد و با این دستگاه حتی می توان داخل کیسه را یک رنگ و بیرون آن را رنگ دیگر تولید کرد

بسته بندی محصولات

دستگاه ABA دو سیلندر و ماردون دارد ولی در قالب 2 مسیر برای خروج هست که یک لایه وسط فیلم و دو لایه دیگر در اینجا تقسیم شده و لایه داخلی و خارجی فیلم را تشکیل می دهد.

قیمت دستگاه سه لایه چقدر است؟

طبیعتا به دلیل تکنولوژی متفاوت و به روز، قیمت این دستگاه گرانتر از دستگاه تک لایه است، همینطور این دستگاه قطعات بیشتری به نسبت دستگاه تک لایه دارد، قیمت این دستگاه به عوامل بسیاری بستگی دارد و همینطور کشور سازنده بسیار مهم است، در صنعت پلاستیک بهترین دستگاه ها اروپایی و بعد از آن دستگاه های تایوانی هستند و در آخر دستگاه های چینی، به همین ترتیب قیمت ماشین آلات تولید فیلم نایلکس یا نایلون از گران به ارزان است.

چه محصولاتی را می توان با این دستگاه تولید کرد؟

نایلکس شیری

نایلکس سفید یا رنگی

سفره یکبار مصرف

سود تولید لیوان کاغذی

کاربرد دستگاه کیسه ساز

جهت تولید کیسه پلاستیکی بصورت اتوماتیک قابل کاربرد است.

ویژگیها و مزایا دستگاه کیسه ساز

قابلیت تولید چندین سایز کیسه پلاستیکی بطور همزمان

سرعت کارکرد بسیار بالا

دارای سیستم لوبریکیشن (Lubrication) اتوماتیک

سیستم گیوتین ویژه از جنس فولاد مخصوص

دارای سیستم دوخت با استحکام بسیار بالا

دارای سیستم حفاظتی جهت جلوگیری از بروز حادثه احتمالی اپراتور و قطع اضطراری و همچنین کاور های ویژه محافظتی

دارای سیستم شمارنده تعداد پلاستیک تولید شده

دارای سیستم تولید کیسه به تعداد مورد نیاز (فقط کافیست تعداد کیسه درخواستی در سیستم توسط اپراتور وارد شود)

دارای سیستم جرقه گیر برای جلوگیری از بوجود آمدن اختلال در روند کار رول باز کن

دارای تابلو برق مجزا طرح ریتال و مجهز به HMI،PLC،Inverter

توانایی کارکرد در 3 شیفت بدون توقف

بدون لرزش و صدا های اضافی و با استهلاک بسیار کم و ساختاری بسیار مقاوم

مواد و قطعات مصرفی الکتریکی و مکانیکی (الکتروموتور و گیربکس) از نوع مرغوب

دستگاه تولید نایلون


دوشنبه 21 مرداد 1398 - 13:49
وب کاربر ارسال پيام نقل قول تشکر گزارش
براي نمايش پاسخ جديد نيازي به رفرش صفحه نيست روي تازه سازي پاسخ ها کليک کنيد !

پرش به انجمن :
[-]
دانلود نرم افزار
آیکون نام معرفی لینک دانلود
آیکون نام معرفی لینک دانلود


صفحه اصلي | بازگشت به بالا | بازگشت به محتوا | حالت آر اس اس طراح پوسته سرزمین مجازی بوده و حذف این نوشته غیر مجاز است